مفيش مستحيل مع أصغر مخترعة.بقلم/نرمين ناصر"نرمين ناصر خليل جريده اهرامات الشرق المصريه


مفيش مستحيل مع أصغر مخترعة.
بقلم/نرمين ناصر

"نرمين ناصر خليل".. شابة مصرية من قرية "سيدي عقبه" التابعة لمركز المحمودية محافظة البحيرة.. ابتكرت تطبيق سيلفي بالصوت للمكفوفين وسمته "سيلفي سهلة"، وبعد ما نزلت التطبيق على جوجل بلاي بـ 8 ساعات زاره أكتر من 100 ألف شخص وبعد أسبوع وصل لـ نص مليون شخص وانتشر بشكل كبير!.. تم وصول حاليا لمليون شخص حمله 

رغم إن مجموع "نرمين" في ثانوية عامة ماكنش كبير، وده كان أمر محبط ليها أول ما حصل بس هي ماوقفتش عند النقطة دي وقررت تكمل، ومارضتش تدخل كلية آداب وقدمت في كلية العلوم في الجامعة المغربية وبسبب تفوقها الدراسي فيها حصلت على منحة من الجامعة الأمريكية ودخلت فيها في كلية علوم كيمياء بترول وتعدين..

بتقول "نرمين" في حوار مع الصحفي "أحمد ضرغام" في موقع "بوابة أخبار اليوم" إن فيه أكتر من موسوعة أمريكية كتبت عن التطبيق بتاعها ووصفوها بانها أصغر مبتكرة مصرية.. 

"نرمين" كانت ممكن تفضل واقفة مكانها بعد صدمة مجموعها اللي كانت شايفاه صغير وقتها بس ولإن الحياة لازم تستمر ولإن الحياة في نفس الوقت مش بتدي غير إلا اللي يستحق ويعافر بقت "نرمين" النهاردة صاحبة تطبيق مهم ومُلهم لناس كتير وأخدت منحة من جامعة كبيرة.. اللي عايز هيقدر يحقق ويوصل وينجح.

تم تطورات جديدة معايا انا اقوم بعمل ندوات تحفيزية باسم مفيش مستحيل
عندي رساله عايزه اوصلها لشباب لكي يحققوا حلمهم أنت تستطَيع أن تحقق أحلامُك تستطَيع أن تنجح وتفرح تستطَيع أن تنتصَر وتُصبح أعظِم واجمل وأروع مِن أي شيء فقط كُن على ثقة بأنك تستطيع ✨







أحدث أقدم

إعلان أدسنس أول الموضوع

إعلان أدسنس أخر الموضوع